Daniel Mühlbach är serientreprenören som har drivit e-handelsföretag i drygt 15 år och startade sin karriär långt innan det blev vardagsmat att man köpte sin prylar på nätet.
Daniel föddes 1974, är utbildad civilingenjör inom industriell ekonomi och tog examen 1998 vid Luleå Tekniska Universitet. Redan 1999, när internet fortfarande var ungt och handel över nätet var något nytt, såg Daniel Mühlbach möjligheterna att bedriva affärsverksamhet över internet och grundade Lensway, som säljer kontaktlinser, glasögon och andra tillbehör online. Han har varit med och byggt upp och utvecklat Lensway till det stora varumärke och företag det är idag från start till lönsamhet och en omsättning på över 500 miljoner kronor.
Från linser till skor
2010 sålde Daniel Lensway ville satsa på skor istället och grundade Footway tillsammans med sitt team från Lensway. Footway lanserades 2011 och har utvecklats till att vara en av Sveriges mest snabbväxande e-handelsbutiker. De köpte till exempel upp både Heppo och Brandos när de hade svajig lönsamhet och företaget har på bara några år växt med raketfart. Footway marknadsför sig som Sveriges närmaste skobutik med ett sortiment som består av tusentals modeller från över 400 kända varumärken, för dam, herr och barn. Mühlbach har många åtaganden och förutom att han är styrelseledamot och VD för Footway sitter han bland annat också i styrelsen för Byggmax Group AB och är styrelseledamot i Solidar Pension AB.
Stor satsning på service och logistik
Vad är det då som gör Daniel Mühlbach och hans team så framgångsrika? Ja, troligen är det för att de har kommit fram till ett koncept som kunderna gillar. Några viktiga bitar är den stora satsningen på service, logistik och ett jättestort lager där stora pengar har lagts. Konceptet är att samtliga produkter alltid finns i lager och skickas inom ett dygn, för kortast möjliga leveranstid. Footway erbjuder 180 dagars (!) öppet köp, fri retur och fri frakt. De har erövrat den nordiska marknaden och finns nu i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Välkomnar mer konkurrens
Daniel Mühlbach välkomnar mer konkurrens på skomarknaden online, och menar att folk måste övertygas om att man kan köpa skor över nätet, inte bara i fysisk butik. Fler nätskohandlare skulle gynna den utvecklingen menar han. Det tar tid att få konsumenter att prova något nytt, men med fler aktörer på marknaden går det fortare. Men det är inte bara en bra hemsida som är viktigt, i takt med de smarta telefonernas snabba utveckling krävs det att e-handelsföretagen hänger med i svängarna och anpassar sig till kundernas köpvanor och internetanvändning. Något som det verkar som att Mühlbach och hans team har gjort.
Under 2015 gjorde Mühlbach ytterligare uppköp, denna gång av löpskospecialisten Run Forest, vilket har gjort att Footway har stärkt sina positioner ytterligare. En ny plattform för mobilanvändare lanserades också. Daniel Mühlbach har skickligt lagt grunden för att fortsätta ta andelar på den växande e-handelsmarknaden. Och vem vet vilken marknad han kommer att slå sig in på härnäst. Klart är i alla fall e-handeln har kommit för att stanna och att Daniel Mühlbach är en viktig del av den.