Förr i tiden, när du ville få ett telefonsystem installerat på ditt företag, hade du inte särskilt många valmöjligheter alls. Du var helt enkelt tvungen att satsa på en enkel landlina. Idag finns det dock betydligt fler valmöjligheter när du är i färd med att investera i företagstelefoni. Behöver du låta installera traditionella kontorstelefoner, eller passar det ditt företag bättre att satsa på en virtuell telefontjänst? Hur kommer ditt val påverka andra delar av verksamheten? Det finns en hel del olika faktorer att ta hänsyn till. För att underlätta ditt val av företagstelefoni, går vi här igenom några saker som du kanske inte har tänkt på.
Molntjänster
Idag görs betydligt fler affärer “i molnet”. Molntjänster blir allt mer populära tack vare på att de är nyskapande och enkla för företag att använda. Men hur passar företagstelefoni in i molnet, kanske du undrar? I dagens kommunikationslösningar kan molntjänster spela en större roll än vad du kanske tror. För att förenkla för företag och deras kunder är många system inom företagstelefoni numera virtuella (d.v.s. molnbaserade).
Det innebär att du nu kan välja en kommunikationslösning där du hyr all utrustning som du behöver och använder ett molnbaserat system. Dina samtal sker över internet, vilket gör att till och med din mobiltelefon kan ha tillgång till all den funktionalitet som en enkel tjänst för företagstelefoni kan ha, inklusive flertalet anslutningar.
VoIP för mindre företag
Så hur kan mindre företag använda sig av virtuella system för företagstelefoni? Faktum är att de allra flesta av dessa system går under beteckningen VoIP, vilket innebär att röstinformationen färdas över internet istället för via en traditionell telefonlinje.
Detta är vanligtvis en betydligt billigare och mer lätthanterlig lösning än en landlina. VoIP använder sig av den internetuppkoppling som ditt företag redan har på plats för att tillhandahålla sofistikerade tjänster inom företagstelefoni. Med hjälp av denna lösning kan till exempel röstmeddelanden från röstbrevlådor automatiskt konverteras och skickas till respektive anställds e-postlåda.
Vi förstår att det är många bollar att hålla i luften, men det är viktigt att du väljer en lösning för företagstelefoni som passar just ditt företags behov och som är framtidssäkrad.