Profilreklam är omåttligt populärt. Faktum är att branschen i sig omsätter flera miljarder, företag runt om i landet beställer enorma volymer varje år. Anledningen till detta är enkel, det är ett simpelt och samtidigt effektivt sätt att sprida sitt varumärke. Det är numera ett stående inslag hos olika mässor.
Kostnaden för profilreklam beror på flera faktorer, bland annat vilken företag du vänder dig till. Idag finns det lokala företag som erbjuder bra tjänster, stora företag som klarar av de allra flesta utmaningar och e-handelsföretag som erbjuder prisvärda profilprodukter till alla.
Vad påverkar priset?
Priset påverkas en hel del beroende på vad det är för typ av profilreklam du vill göra. Tryck på kläder är en sak medan tryck på muggar, USB-minnen och andra hårda objekt är en annan sak. När det kommer till profilreklam på kläder kan du oftast få mängdrabatt. Andra faktorer som kan påverka priset för tryck på kläder är hur stort trycket är samt hur många färger som ska användas.
När det kommer till saker, hårda objekt av olika slag, är kostnaden tvådelar. Först och främst har du kostnaden för själva produkten. En mugg kan kosta runt 30 kronor per produkt, varav trycket kan kosta runt 6 kronor per produkt och per färg. Ju fler färger som behöver användas, desto dyrare blir det. Även här är det oftast möjligt att få till en bra mängdrabatt. Ett USB-minne kan kosta mellan 100 och 200 kr styck, generellt beroende på minneskapaciteten.
En av de mest klassiska profilprodukterna är bläckpennan. En sådan kan kosta runt 4 kr per penna, plus ett tryckpris på strax under 2 kr per penna. Det är inte ovanligt att man beställer tusentals pennor och på så sätt får ett betydligt bättre pris. I många fall har profilreklamsföretaget även någon form av erbjudande som går att använda sig av.
Ett utmärkt marknadsföringssätt
Genom profilreklam kan du få kunder att gå runt som reklampelare utan kostnad. När du exempelvis delar ut gratis t-shirtar med din företagslogga tryckt på bröstet finns det stor möjlighet att personen i fråga kommer att använda t-shirten. Varje gång någon ser loggan blir den mer och mer bekant.