När marknadsföring sker genom TV- eller radioreklam är det alltid svårt att mäta resultatet. Det är nästan omöjligt att veta om annonserna har varit lönsamma eller inte. Med sökmotoroptimering är det däremot betydligt lättare. Detta eftersom det helt och hållet handlar om position på Google och antal besökare till webbplatsen. Därmed kan man även räkna ut hur mycket man maximalt bör lägga på sökmotoroptimering och om det är en lönsam marknadsföringsväg.
Exempel
Konvertering
En E-butik säljer solhattar och av 100 besökare är det i genomsnitt 5 som beställer en eller fler varor. Det genomsnittliga ordervärdet är 500kr ex moms. Detta betyder att 100 unika besökare till webbplatsen innebär beställningar för 2500kr. Om företaget har en marginal på 40% innebär alltså 100 besökare en vinst på 1000kr.
Hur många söker?
Andra steget är att se på hur många som söker på de sökord som E-butiken vill synas på. Detta kan man lätt se sökordsplaneraren och i Adwords. År 2016 ändrade Google i sökordsplaneraren vilket gör det svårare att se exakt hur många sökningar som finns på enskilda ord. Men genom att skapa en kampanj i adwords går det fortfarande att hitta detta. På ordet solhatt är det ungefär 1000 sökningar i genomsnitt per månad. Detta med en tydlig pik under sommarmånaderna och december (många åker till Thailand).
Hur många besökare?
Om man räknar med att 50% av alla som söker på Google klickar på första sökträffen skulle det innebära 500 besökare per månad om man har denna position. Med 500 besökare, och samma konvertering som nämnts ovan, skulle det skapa beställningar för 12.500kr per månad. Detta med en vinst på 5000kr. Det ska då tilläggas att detta enbart är utifrån de som söker på ordet ”solhatt”.
Har en kund en gång handlat hos butiken är chansen stor att man återkommer. Sökmotoroptimering handlar därmed till viss del om att ”fånga upp” sök av personer som inte redan vet var man ska gå för att i detta fall köpa solhattar.
Detta företag skulle alltså göra en vinst på 5000kr per månad och det är den summan som skulle kunna läggas på att optimera sidan för att behålla förstaplatsen på just det ordet. Men genom att välja fler sökord skapas fler sökningar som drar in besökare till sidan. Därmed skapas även förutsättningar för att kunna lägga mer på sökmotoroptimeringen.
Är det då värt att satsa på att synas på enbart ordet Solhatt? Troligtvis inte. Det är få SEO-bolag som tar uppdrag för den summan. Men vilka butiker säljer enbart solhattar?
Tips om bättre sökmotoroptimering
Överallt finns information om hur man bäst skall jobba med sin exponering. SEO har nu blivit en enorm bransch som är väldigt öppen med tips och strategier. Här finns en hel del matnyttigt om hur man kan synas bättre genom effektiv sökoptimering!