Webbtipset

Bättre konvertering

Bättre konvertering

Bättre konvertering

När man talar om sökmotoroptimering är fokus helt och hållet på att nå bästa tänkbara position på Google eller valfri annan sökmotor. Det är ovanligt att man jobbar allt för mycket med de mindre sökmotorerna i och med att flertalet användare håller sig till de största alternativen. Konverteringsoptimering har på sätt och vis starka kopplingar till sökmotoroptimering, men fokuserar istället på slutresultatet. Det vill säga vad som sker efter att besökare kommit in på hemsidan i fråga. Vi går i denna artikel igenom varför SEO och konverteringsoptimering ofta kan påminna starkt om varandra och hur man bäst navigerar sig fram till bättre konvertering.

Konverteringsoptimering med fokus på användaren

Algoritmer i sökmotorer är föremål för förändring. Dagligen görs justeringar maskinellt eller manuellt för att finslipa algoritmerna bakom resultatslistan, också kallad SERP. För att nå bästa tänkbara position bör man anpassa och förbättra sin webbplats. Dock skall fokus vara användare! När man förbättrar en webbplats endast i syfte att nå resultat via algoritmer, blir det sällan bra för slutanvändaren. Detta har i rask takt visat sig ha stor inverkan på resultaten då Google med flera blivit bättre på att se igenom allt för tunna strategier när inget reellt värde finns i slutet. Att gå in för att erbjuda besökare en välordnad och begriplig webbplats är därför någonting som gynnar resultaten!

Konverteringsoptimering har också fokus på användaren. Kanske inte på samma sätt för att nå besökarantal, men för att de som besöker webbplatsen också skall genomföra köp, prenumerera på någonting osv. Ordet handlar alltså om att sluta vara besökare och att bli kund (i en vid bemärkelse). Vad som är en konvertering kan variera stort. Allt handlar om syftet med den webbplats som avses.

Testa webbplatsen

För att hitta vad som attraherar besökare att stanna på en webbplats, eller kanske till och med köpa någonting, krävs tålamod. Detta samt en rad tester. Genom att föra noga siffror på hur besökare agerar och vilket innehåll de uppskattar, kan man modifiera och förbättra sidan avsevärt. Över tid kan man ha en hemsida som människor uppskattar och besöker frekvent.

Att jobba med konverteringsoptimering är en konst och någonting man med fördel tar in hjälp för att hantera. Via denna sida finns åtskilligt om konverteringsoptimering och SEO.